Met de St. Julien March houden we deze keer een muzikaal babbeltje over Sint-Juliaan!
Arthur Wellesley Hughes (1870–1945/1950) was een Canadese (circus)muzikant, bandarrangeur, instrumentalist en componist.
Hij verliet op jonge leeftijd zijn familie om vele jaren als rondreizend circusmuzikant op te treden. Er is weinig bekend over zijn muzikale achtergrond, behalve dat hij piano en een koperinstrument bespeelde.
Rond 1900 begon Hughes met het redigeren en arrangeren voor vooral Amerikaanse muziekuitgevers.
Hij werd uiteindelijk een van Canada’s meest productieve schrijvers van mars- en dansmuziek en produceerde in de periode 1890-1930 zo’n 50 werken en talrijke arrangementen. Bekend zijn United Empire March, In Old Quebec, The Rosedale Three-Step, Hail Edward VII en March of the Allies.
Een van zijn bekendste en beste werken is de St. Julien March,
Hij componeerde zijn mars op het einde van de Eerste Wereldoorlog als muzikale ode aan de Canadese inbreng tijdens de Tweede Slag bij Ieper (april-mei 1915) in Sint-Juliaan.
De mars werd in 1918 uitgegeven door Cundy-Bettoney (een fabrikant en verdeler van blaasinstrumenten en tevens muziekuitgever, actief in het Amerikaanse Boston).
De mars wordt nu nog altijd geregeld gespeeld tijdens parades. Vooral de strijdkrachten van de Verenigde Staten brengen dit werk tot uitvoering.
De mars vindt zijn plaats in de groep van ‘Screamers’.
Screamers werden vooral gecomponeerd in de periode 1895–1955 voor circussen die
behoefte hadden aan muziek die het publiek opzweepte en waarvan de uitvoerders heel gemakkelijk het tempo konden aanpassen aan wat er getoond werd in de circusring.
In de St. Julien March is Hughes’ circusachtergrond onmiskenbaar aanwezig…
Een uitdaging: geef de zoekterm ‘St. Julien March’ in op bv. Youtube en ontdek/vergelijk de vele versies in snelheid en uitvoering…
Hieronder één van de eerste uitvoeringen op fonoplaat (1919).